Tuesday, May 10, 2011

Jenis-jenis rumah

Assalamualaikum semua, harini saya akan berkongsi sedikit inormasi berkenaan jenis-jenis rumah yang terdapt di Malaysia.Moga dengan informasi ini dapt meberi sedikit idea kepada bakal pembeli rumah di luar sana.

Rumah Banglo

Banglo adalah sejenis rumah yang didirikan di atas sebidang tanah yang tidak bersambung dengan rumah lain.Harga biasa bagi sesebuah banglo adalah bernilai lebih dari 1 juta keatas.

Rumah Berkembar.

Rumah 2 buah yang didirikan di atas sebidang tanah yang berkongsi dinding di tengah. Rumah jenis ini hanya menpuyai tanah kosong di bahagian hadapan, belakang dan salah satu daripada sisinya.Selalunya harga rumah jenis ini adalah berni la dalam RM 500k.

Rumah town house.

Rumah jenis ini selalunya mempunyai 2 tingkat dan mempuyai 2 pemilik yang berlainan.Kedua-duanya menpuyai laluan masuk yang berbeza.dan mempuyai pagar yang boleh memuatkan 2 buah kereta bagi setiap pemilik.Selalunya rumah jenis ini hanya wujud di bandar-bandar besar sahaja.Terdapat juga rumah jenis town house yang setinggi empat tingkat.

Rumah Teres  Satu Tingkat.

Rumah jenis ini boleh diklasifikasikan sebagai rumah kos sederhana yang mampu dimiliki. Rumah jenis ini selalunya mempuyai.minimun 3bilik dan dilengkapi 1 atau 2 bilik air.Ruang letak kereta di hadapan rumah boleh memuatkan 2 buah kereta.Selalunya harga rumah jenis ini adalah dalam lingkungan RM 100k dan keatas.

Rumah Teres 2 tingkat.

Rumah jenis ini adalah rumah yang paling diminati dikalangan kita.Ianya selesa dan mampu dimiliki bagai warga yang berpendapatan sederhana.Selalunyarumah jenis ini dilegkapi sekurang-kurangya 3 bilik dan di tambah satu bilik stor ataupun bilik pembantu rumah.Dapat memuatak sekurang-kurangnya 3 buah kereta di hadapan rumah.Kebiasaanya harga rumah jenis ini dalam lingkungan RM200k ke atas.

Kondominium.

Rumah jenis ini kebiasaanya di bina di bandar-bandar besar yang mempunyai tanah yang terhad. Keluasan rumah ini adalah lebih kurang sama dengan saiz rumah teres 2 tingkat.Ia juga memberi kelebihan kepada warga kota yang inginkan privasi.Kebiasaanya Kondominium di lengkapi dengan pondok pengawal yang menjaga aliran keluar masuk kenderaan.Ia juga dilengkapi ndengan prasarana seperti kolam renag,surau,ginasium,bilik aktiviti,sauna,tempat penjagaan kanak-kanak,kedai runcit dan sebagainya.Harga yang ditawarkan adalh tinggi bermula daripada RM200k ke atas bergantung pada saiz dan jumlah kemudahan yang di sediakan.Pemilik rumah haru membayar yuran bulanan untuk kos peyelengaraan seperti lift,tangga,kolam renang dan pengawal keselamatan.

Apartment.

Rumah jenis ini adalah lebih kurang sama dengan Kondominium cuma kemudahan dan saiznya tidak sebesar dan sebanya unit kondominium. Ianya juga terletak di tengah-tengah bandar besar dan harganya jauh lebih murah berbanding kondominium.Terdapat dua jenis apartment, pertama apartment kos rendah dan apartment kos sederhana tinggi.

Apartment Servis.

Rumah jenis ini adalah apartment yang mempuyai ciri-ciri kemewahan. Dimana terdapat kemudahan seperti membersih rumah dan lobi yang bertaraf hotel.Terdapat banya apartment yang menyediakan servis yang tiada bilik dan ia di panggil studio apartment.Apartment ini di majukan di tanah komersial dan bukan di tapak kediaman yang terletak di bawah Kementerian Perumahan.Kadar sewa,harga rumah, dan ansuran yang perlu dibayar kepada bank adalah tinggi.Kadar peyelenggaraan juga adalah tinggi.

Flat ataupun Pangsapuri.

Rumaha jenis ini adalah rumah yang paling murah.Kebanyakan rumah flat adalah berharga kos rendah dan sederhana rendah.Harganya bermula dari RM42k dan keatas.Biasanya flat tidak dilengkapi dengan pengawal keselamatan.Ini mengurangkan kadar kos peyelenggaraan.Kebiasaaannya rumah jenis ini dikawal oleh kerajaan dan tidak semua orang dapat membeli rumah jenis ini kecuali mereka yang berpendapatan RM2500 sebulan sahaja layak untuk membeli daripada pemaju.

0 comments:

Post a Comment